donderdag 4 maart 2021

Niet volgens het boekje...

Ik heb geen idee hoe anderen aan een nieuwe quilt beginnen. 

Zelf blader ik een boek door,  bekijk de blokjes,  lees geen letter. 

Helemaal als het boek of patroon in een andere taal is. 

Bij de Schoolgirl Sampler maakten ze het me helemaal makkelijk,  want voorop de kaft stond dat het 72 simpele blokjes van 4" waren. 

Pak dan papier, potlood en geo driehoek. 

En teken zelf de blokjes.

Met een scheef oog gekeken naar wat in het boek stond hoe je de verschillende onderdeeltjes moest snijden. 

Compleet met naadtoeslag,  daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. 

Ik maak zelf wel malletjes van de verschillende onderdeeltjes. 

En na een paar blokjes ontdek ik dat sommige van de stukjes heel vaak terug keren.

Word dus eerst een puzzeltje leggen met mijn malletjes bij elk nieuw blokje. 

Werkt voor mij perfect.

Voor ik er erg in had waren alle blokjes af.

En dan komt de volgende stap. 

Twee banen en de driehoekjes. 
Weer niets lezen.
Hup mes/schaar in de stof.
Reken uit 9*4"  en 8*0,5".
Dan driehoekjes zijn net zo breed als de lichte rand. 
Zal wel 2" zijn. 
Op voorbeeld geteld dat het er 23 per kant zijn.


Als ik de groene baan om de blokjes 1" maak komt het helemaal goed. 


Vreemd. 
Ergens is iets mis gegaan.  
Kan maar 22 driehoekjes per kant kwijt.  
Zie als ik het boek er naast leg dat de banen met driehoekjes niet allemaal dezelfde kant uit kijken. 
Ach, kan zo ook. 
Nu alleen nog stof voor de laatste rand en achterkant. 
 



Vanmorgen meneer Sperwer op bezoek. 
Als hij er is zien we verder niemand in de tuin. 
Wat een prachtige ogen heeft hij. 

Was het in mijn vorige blogje nog winter, leek het van de week soms wel lente. 
Heerlijke wandeling gemaakt op een avond voor het eten. 






Grote Zaagbek. 


Krooneend. 


Kuifeend. 


Een Reebokje.
Een wandeling van in totaal 8 kilometer.
Voor herhaling vatbaar... 

8 opmerkingen:

  1. Ik pas ook vaak zelf een patroon aan omdat ik met H250 werk. Dan kom ik altijd goed uit met de maten, dat werkt voor mij het prettigst. Leuk dat we toch allemaal onze eigen technieken hebben die voor jezelf het prettigst zijn. Het resultaat wordt in ieder geval super mooi. En over mooi gesproken....wat een prachtig beest die sperwer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij had een slechte dag vandaag, want hij was er net weer. Gaat waarschijnlijk met een lege maag slapen 🤔

      Verwijderen
  2. Nou, de Quiltpolitie komt niet langs om te kijken of je het wel volgens het boekje doet hoor :-)
    Maar stonden er dan geen afbeeldingen van de blokken ik het boek, net als bij je Dear Jane?
    Zelf maak ik altijd een kopie van een blok uit een boek en knip dan de onderdeeltjes uit, heb je gelijk malletjes.
    Maar het schoolmeisje wordt mooi hoor, dus wat maakt het uit. De jouwe is gewoon uniek.
    De sperwer vind ik wel mooi (de foto trouwens ook), maar ik hou toch meer van vegetarische vogels :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig je werk weer, vlot gemaakt. Ik teken altijd op ruitjes papier.en neem over op luier inleg. Naai PP me zelf aan geleerd. Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker op je eigen manier quilten, gelijk heb je. Beetje improviseren maakt je quilt uniek! Prachtige foto's, vooral van de sperwer, wat kun je hem zo goed bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig je quilt hoor en knap dat je dat zelf zo tekent allemaal. Meneer sperwer met zijn mooie kijkers, geweldig.....................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je uitlegt hoe jij te werk gaat! Het resultaat is prachtig! mooie natuurplaatjes weer, alvast een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen