maandag 28 oktober 2013

Heftig...

Nog nooit eerder heb ik zo'n storm in Friesland meegemaakt.
Jullie weten hoe wij uitkijken en dus ook als eerste de wind vangen.
Vandaag was voor het eerst een dag dat ik niet zo blij was met dit weidse uitzicht.
Het was vandaag de dag dat wij onze kliko met het gewone afval buiten moesten zetten. En dat met deze storm.







Ben vanmorgen wel plaatjes gaan maken van de storm. Al is het in het echt veel heftiger dan op zo'n stilstaand beeld. De eerste twee zijn in de visserijhaven de rest op weg naar en op het strand.
Het strand van Makkum stond helemaal onder water. De katamaran, op de laatste foto, heeft gevlogen en er is gewoon een punt vanaf gebroken.
Onderweg naar het strand knakten bomen als luciferhoutjes om. Vloog van alles door de lucht. Brandweer, ambulance, traumahelicopter alles kom je tijdens zo'n ritje tegen. Ben benieuwd wat de schade is. Zover ik nu kan zien is bij ons heel veel in de tuin verloren gegaan. De boot lag er gelukkig rustig bij in de haven, maar toen moest de top van de storm nog komen.
Zit nog te vol van adrenaline om rustig aan mijn eigen storm stukjes te beginnen.
Weet wel dat als de storm is gaan liggen ik het moeras in kan om de inhoud van mijn kliko en overige kliko's uit de wijk op te gaan ruimen...

17 opmerkingen:

  1. Vanuit Zweden volg ik ook het nieuws over de storm in NL. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik nu niet in NL ben. Inderdaad vol adrenaline kom je te zitten tijdens zo'n heftige storm. Ik wil jullie sterkte wensen met de storm en later met de naweeën ervan!
    Groetjes van Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gevoel van adrenaline heb ik ook Marguerite nu de storm volop door Groningen raast, in de tuin al schade (schuttingen en struiken omgewaaid) Veel takken en ook bomen op de weg. Ik duim maar dat iedereen vanavond weer veilig thuis komt. Sterkte en probeer ook te genieten van je spectaculaire uitzicht op het water!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marguerite.

    De ergste storm is nu voorbij hoop ik, ook hier bomen omgewaaid, de erfscheiding ligt gedeeltelijk plat, bomen overal op de weg hier in het dorp.
    Het dak van het fietsenhok van onze zoon is eraf gewaaid.
    Ook ik heb nog nooit zo'n erge storm meegemaakt.
    De jongste zoon moet nu de weg op om naar zijn werk, ik zal blij zijn als alles weer goed en wel thuis is, morgen de schade maar bekijken.

    Groetjes Sippie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je plaatjes zijn toch wel fascinerend moet ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel sterkte bij het opruimen,hier valt de schade mee allee bij mijn broertje 2 straten verder is een boom afgebroken.Ik blijf vandaag maar binnen gelukkig ben ik vrij op Maandag.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongelooflijk, wat een weer en vooral bij jullie he?
    Tjonge jonge wat een gedoe toch allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, op zulke dagen is het niet leuk om zo'n weids uitzicht te hebben.
    Ik woonde vroeger in de polder en weet me nog te herinneren dat ik een keer naar huis moest op de fiets en het stormde vreselijk. Ik moest altijd over een dijk van ongeveer 1,5 km lang. Ben gaan lopen en heb me bij elke lantaarnpaal even moeten vasthouden, op adem komen en weer op weg naar de volgende lantaarnpaal.
    Mijn kids zitten gelukkig dichtbij op school. Manlief was zo aardig om hen vanmorgen even weg te brengen, dan konden ze terug komen lopen (is maar 10-15 minuten).
    Hier was het vandaag ook goed raak. Gelukkig niet in onze straat, maar in de buurt zijn verschillende bomen omgewaaid op huizen en bovenleidingen van de tram, dakbedekkingen weggevlogen en veel materiele schade.
    Inmiddels is de wind een stuk minder geworden en hebben we even een flinke hoosbui gehad.
    Hopelijk was dit het weer voor deze herfst.

    Groetjes, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was even angstaanjagend, ook hier.
    Toen ik veilig binnen zat en het buiten zo verschrikkelijk tekeerging, dat mijn hele zootje platwoei, heb ik de luxaflexen laten zakken; zou in elk geval iets meer tegenhouden als er wat door de ruiten zou komen zetten.
    Gelukkig niet gebeurd en nu is het alleen nog maar een fikse wind die er waait.
    De troep zal mijn tijd wel duren. Ik ga van de week wel eens kijken wat er moet gebeuren :>)
    Ik heb het nu even zo opgeruimd, dat we weer met de fiets de tuin en de poort uit kunnen
    Ben doodmoe van dat weer, dus lekker vroeg mijn bed in, boek mee!
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto's, maar inderdaad staat alles stil en lijkt het niet zo erg.
    Best eng om de straat op te gaan hoor, hoewel ik er zelf ook uit moest met mijn koekblikje. De takken vlogen om de auto heen.
    Echt binnen blijf weer.
    Heb veel op het journaal gezien, heftig allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja ging goed tekeer hier in friesland ook harlingen was het goed raak gelukkig is het weer rustig nu weer even bijkomen ...wens je een fijne avond ..lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja het ging zeker goed te keer vandaag en wat een mooie foto's heb je geplaatst, gelukkig is de wind weer gaan liggen.
    Liefs van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eerst ben ik eens even gaan teruglezen bij je want ik heb al het één en ander aan berichtjes gemist zag ik. Jullie zijn druk met de slaapkamer van je dochter dus... wel leuk om eens in de zoveel tijd zo'n andere kamer te maken hé?
    En ik zag nu toch echt een foto van jou op je blog. ;-))) Weet ik tenminste tegen wie ik zit te kletsen zo nu en dan hahaha.
    Ja het was bar en boos met de wind en bij jou is dat natuurlijk helemaal goed te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heftig hé?! Hier in Dokkum zijn verschillende daken van gebouwen gewaaid, in de omgeving een paar boerderijen met zware schade, veel bomen omgewaaid. Bij ons thuis regende het dakpannen en dakplaten... Maar het waait gelukkig niet zo hard meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja ik hoorde dat het er heftig aan toe is gegaan bij jullie.
    Hopelijk valt de schade mee.
    Wij hebben hier ook een staarte meegekregen maar lang zo heftig niet.
    Het is wel knus om lekker droog en warm te zitten en de wind om huis te horen gieren.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij jullie heeft het veel meer gewaait als bij ons in het zuiden... en ik vond het hier al erg LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel sterkte met het opruimen. Hoop dat het meevalt.

    BeantwoordenVerwijderen