woensdag 10 april 2024

Haken en vogels...

Iedere dag neem ik me voor om weer eens een blogje te schrijven, maar ja heb het druk, druk, druk. 

De laatste tijd ben ik veel aan het haken. 

Sunny de zeeduivel. 

Patroon staat in het boek: amigurumi aan zee. 

Mobiel boerderijbeestjes is klaar. 

Paard. 


Ezel. 


Varken. 


Koe. 

Kip. 

Patroon staat in het boek: muziekmobiel wagenspanner haken. 

En toen kwam op Facebook bij Jookz creaties: Donutz Boerderijset voorbij. 

Voor ik er erg in had sprong het patroon in mjjn winkelmandje. 

Een pdf bestand, kon dus meteen aan de slag. 




Kuiken. 


Kipje. 


Het varken is nu in de maak. 


Ons Zeilmeisje en haar vriend hebben een 'klushuis' gekocht.
Er moet heel heel heel veel gebeuren. 
Maar eerst moet er gezorgd worden dat de kippen een veilig plekje in de tuin hebben. 


Merel. 
Klyster in het Fries. 

In onze tuin is mevrouw merel druk met spul verzamelen voor haar nest. 
Vliegen de koolmeesjes af en aan in het vogelhuisje. 
Werd het eerste pulletje geboren. 


Wilde eend. 
Wylde ein in het Fries. 


Moeder eend heeft zich schor gekwaakt, de hele dag lang, maar er kwam geen jong meer uit de korf. 
De volgende dag hebben we in de korf gekeken. 
Er lagen nog 7 koude eieren in. 
Moeder en pulletje hebben we niet meer gezien. 
We hebben de korf vervangen door een nieuwe, deze oude viel uit elkaar. 
Nu hopen dat ze het nog een keertje in de nieuwe korf gaat proberen. 
Onze andere korf is gelukkig ook bewoond. 


30 maart was er open dag bij Gruttoland in Wommels. 
In de vier vogelhutten kunnen de watervogels van dichtbij waargenomen worden. 


Wintertaling. 


Tureluur. 
Tsjirk in het Fries. 


Kievit. 
Ljip in het Fries. 


Kemphaan. 
Hoants in het Fries. 


Scholekster. 
Strânljip in het Fries. 


Grutto. 
Skries in het Fries. 


Kluut. 
Klút in het Fries. 

We hebben genoten die middag en gaan binnenkort terug als er (hopelijk) jongen geboren zijn. 

Ik heb over dit blogje extra lang gedaan. 
Het varkentje is ondertussen ook klaar. 



Als Hugo de Jonge 18 miljoen naar Friesland brengt en investeert in de Friese taal ben ik ook maar aan het vertalen geslagen. 
Ben begonnen met de vogels in 'de tún' en om ons heen.


Groenling. 
Flaaksfink. 


Grote bonte specht. 
Grutte eksterspjocht. 


Ekster. 
Bûten. 

Zal nu meteen op verzenden drukken. 
Anders word het weer een dag later. 

4 opmerkingen:

  1. Ha maar een cursus Frysk bij het AFUK , leuke haak beestjes . De mobiel ook zo leuk.
    Alles voor het komende kleinkind.? Herken dit allemaal.
    Jullie waren hier dicht bij, en zullen zeker op het Skrok zijn geweest, bij de vogel kijk hut
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig leuke mobiel Marguerite. Meis wat knap. Wat je ogen zien dat kunnen je handen, geweldig. Wat zal je kleinkind er blij mee zijn 🥰🥰🥰

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O jee, nu moet ik ook nog Fries lezen op mijn oude dag :-)
    Maar gelukkig staat het er ook in het Nederlands op.
    Wat ben je lekker druk met die schattige beestjes haken.
    Zo leuk om daar mee te spelen als de kleine wat groter is.
    Nu eerst maar geboren worden.
    Maar het wordt straks wel een boerderij kindje, dat is een ding wat zeker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn de mobielen enig geworden Marguerite! en die boerderijset wordt ook zó leuk! ik zag op de handwerkclub hier in het dorp toevallig vorige week ook twee dames die er mee bezig waren.
    Ik kan me voorstellen dat het bloggen er dan een beetje bij in schiet, je wilt natuurlijk resultaat zien van je haakwerk. En wellicht help je ook nog mee in het klushuis?

    Leuk dat je een vertaling zet bij de vogels, ik vind het een pracht taal het Fries en het zou heel jammer zijn als het verloren zou gaan. En zo leren wij 'Hollanders' ook nog iets!

    BeantwoordenVerwijderen