donderdag 4 augustus 2022

Een experiment...

Het vervelende van internet is dat er van alles voorbij komt. 

Sommige stukjes/foto's laat je meteen links liggen. 

Andere stukjes trekken je aandacht en ga je er meer over lezen. 

Zo ook over het zelf verven/kleuren van wol. 

Nu kan ik nog niet zelf spinnen, staat wel hoog op mijn 'Wil ik ook' lijstje,  dus naturel wol gekocht. 

Vooral de kleur die je krijgt van avocado pitten en schillen is prachtig. 

Dat werd avocado's eten. 

Gelukkig zat er ook een tip bij om de schil en pit in de vriezer te bewaren. 

Je hoeft je dus niet in èèn keer misselijk te eten aan tig avocado's. 

Van de week was het moment daar. 


Volgens mij genoeg avocado's. 
Half uurtje tegen de kook aan. 
Daarna de boel laten afkoelen. 


De wol ondertussen in een teiltje vol laten zuigen. 
Daarna het hele zootje in een weckpot. 
En wachten. 
Een paar dagen zo laten staan. 


Vanmorgen de wol uit de weckpot gehaald. 
De boel schoongespoeld. 


Het is nog niet de kleur die ik voor ogen had. 
Vind hem wel heel mooi. 
Word weer avocado's eten. Hihi
En opnieuw proberen. 

Van de week bramen wezen plukken. 
Ze zijn lekker groot en zoet dit jaar. 


Drie potjes jam gemaakt. 
Ja, dat smaakt naar meer. 

Al moet je wel oppassen als je iets in je mond steekt. 
Stel dat je dit in je mond steekt. 


Het vrouwtje van de zwarte heidelibel. 


Met de Barnevelders is het ook oppassen. 
Daar geld ook opgestaan is plaatsje vergaan. 


Ondanks de warmte gisteren toch heel wat stappen gezet. 


Wat doe je nou? 


Tijdens de wandeling door het natuurgebied liet dit visdiefje juveniel zien dat hij niet verstopt zit. 

En als je vergeet de hordeur dicht te doen? 
Dan maakt een koolmees een rondje door de woonkamer. 


Er staat ook weer een sok op de pennen. 
Voordeel als je een flinke voorraad restjes hebt liggen. 


Ga wel verder als het wat minder warm is. 

Toch was het nog maar afgelopen zondag dat deze verzopen kip bij ons op de stoep stond. 


En wat betreft vandaag, we doen rustig aan... 


4 opmerkingen:

  1. Ooohhhh, ik zie regen op die laatste foto! Wat verlang ik daar naar...
    Leuk dat zelf wol verven. Daar zijn heel veel verschillende producten voor in de natuur.
    De groene schillen van de walnoten geven dacht ik een prachtige kleur groen af.
    Maar die bramen daar had het waarschijnlijk ook mee gekund, krijg je prachtige donker paarse wol.
    Maar dat is vast niet je bedoeling.
    Nog maar eens proberen om de kleur wat dieper te krijgen.
    Knap dat je met die hitte toch nog zoveel stappen maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellig verhaal weer. Fikse wandeling maakte je in de warme gister. Leuk patroon die nieuwe sok. Ben benieuwd naar je verdere verfexperimenten. Online zijn vast veel meer recepten te vinden. Mogelijk heb je nog iets als aluin (vooraf) of azijn (achteraf) nodig om de kleur beter te laten hechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh ja dat internet is best "gevaarlijk". Ik heb ook wel eens geprobeerd wol te verven met avocado. De kleur bleef bij mij ook tamelijk licht. Wat nog wel wat zou kunnen helpen, is eerst de wol beitsen met bv aluin. Even googlen hoe je dat precies doet.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, dat verven met avocado schillen en pitten! En de bramen, ja die zijn hier ook in grote getale aanwezig, ik pluk ook graag en veel!
    Prachtige sokken maak je weer, leuk én warm!

    BeantwoordenVerwijderen